Фотографії зі зйомок і цікаві факти до фільму Леон 1994 рік

При відборі актриси на роль Матільди Бессон забракував практично всіх кандидаток з першої черги. У цьому списку спочатку була і Наталі Портман, але її кандидатуру ще до проб відхилив помічник режисера, вважаючи занадто юною – на той момент їй було всього 10 років. Майже через рік, Люк Бессон, так і не знайшовши кандидатуру на роль Матільди, повторно переглянув анкети і знову запросив Портман. В результаті на проби Портман потрапила в березні 1993 року. Режисер їй сказав: Уяви, що всю твою родину вбили, але тобі шкода лише свого молодшого брата. Творці фільму знали, що дівчинка росла одна в сім’ї, без братів і сестер, але Портман тут же заплакала справді, тому її відразу ж затвердили.

Повне ім’я головного героя – Леон Монтана.

Бессону прийшла на думку ідея зняти «Леона» в той час, коли він працював над своїм попереднім фільмом «Нікіта» (1990). У третьому акті того фільму Віктор-прибиральник (Жан Рено) має справу з наслідком невдалої місії Нікіти. Бессон побачив нереалізований потенціал даного персонажа і вирішив на цій основі створити окрему історію. І Віктор, і Леон з’являються одягненими в довге вовняне пальто, темні окуляри і в’язані шапки. Робоча назва фільму було «Прибиральник».

При роботі над образом Олдман імпровізував практично в кожній сцені, що іноді викликало невдоволення у новому фільмі Люка Бессона, але нітрохи не завадило йому включити всі ці моменти в фільм. Взяти хоча б сцену, де Стенсфілд зізнається в кохані до Бетховена. Або епізод, де він обнюхує батька Матільди, що стало повною несподіванкою для гравшого його актора. Це ж стосується і одного з найбільш пам’ятних моментів фільму, де Стенсфілд кричить «ВСІХ!».

Спочатку Олдман зробив кілька дублів, де виголошував цю репліку нормальним голосом, а потім вирішив злегка пожартувати над режисером. Він знаком показав звукооператору зняти навушники, після чого прокричав репліку на всю міць своїх легенів. Бессон оцінив жарт і використовував на монтажі саме цей дубль.

Під час зйомок стався доволі кумедний епізод. Якийсь зловмисник пограбував магазин, і втік з награбованим вулицями міста. Раптово він натрапив на знімальну бригаду. Побачивши купу «поліцейських», він вважав за краще негайно здатися. Яке ж було його здивування, коли з’ясувалося, що всі поліцейські насправді прості статисти на зйомках кінокартини.

У «Леона» міг бути сіквел під назвою «Матільда». Люк Бессон давно планував зняти продовження своєї кращої картини, і, за чутками, навіть написав сценарій. Однак за кілька минулих після виходу стрічки років, багато що змінилося. Бессон створив свою власну компанію EuropaCorp, в той час як права на «Леона» залишилися за студією Gaumont, що випустила його Gaumont, яка була не надто задоволена відходом Бессона.

До того ж, після провалу «Жанни Д’Арк» Бессон на кілька років відійшов від режисури і планував обмежитися лише продюсуванням і доручити зйомки свого протеже Олів’є Мегатон. Наталі Портман ж була готова зніматися за умови, що саме Бессон буде режисером.

В результаті сума всіх цих факторів не дозволила сиквелу відбутися. Всі напрацювання Бессона пізніше лягли в основу сюжету «Коломбіани», яку зняв все той же Мегатон. І, згадуючи цей фільм, мабуть, залишається лише порадіти, що «Матільда» так і залишилася на рівні ідеї. Нехай з тих пір Бессон знову повернувся в режисуру – але в новому столітті у нього не було жодної історії, здатної за ступенем емоційності хоч трохи зрівнятися з «Леоном». І хоча посереднє продовження робить оригінал гірше, але все-таки воно завжди залишає осад на душі справжніх кіноманів. Так що добре, що «Леон» запам’ятається нам таким, яким він був – сумним, зворушливим, душевним і єдиним у своєму роді.

Батьки Наталі Портман були вкрай стурбовані наявністю сцен куріння у фільмі, і тому було укладено угоду, що у фільмі буде всього 5 сцен куріння Матільди, і що ні на одній з них не буде показано, що вона вдихає або видихає дим.


За словами Жана Рено, він вирішив зіграти Леона, як якщо б він був трохи подумки і емоційно пригніченим. Він відчував, що це змусить глядачів розслабитися і зрозуміти, що він не той, хто обдурить вразливу молоду дівчину. Рено стверджує, що для Леона, можливість фізичних відносин з Матілдой є немислимою, і, таким чином, під час сцен, коли такі відносини розглядаються, Рено дозволив Матильди взяти емоційний контроль над цими сценами.

За словами Люка Бессона, для ролі Леона завжди був призначений Жана Рено і ніхто інший. Проте, за фактом на цю роль претендували Мел Гібсон і Кіану Рівз.

Існують два варіанти фільму: звичайна версія і розширена, в якій присутній 25 хвилин додаткових сцен. Її також називають «режисерської» (або «міжнародною»), але Люк Бессон режисерську називає звичайну версію, а другу – «розширеною версією». Вперше «розширена версія» була показана в кінотеатрах влітку 1996 року у Франції.